Gamificarea
Gamificarea este o tehnica care foloseste elementele
specifice jocurilor in diferite domenii: educatie, sport, sanatate, marketing,
divertisment, etc. Este o caracteristica adaugata aplicatiilor software,
programelor, site-urilor web si deverselor activitati, utilizandu-se elemente
de tip "joc" si anume: niveluri, misiuni, trofee, puncte, tabela de
scor, premii, cu scopul de a motiva si a implica persoanele interesate. Aceste
elemente sunt gandite cu mare atentie in faza de proiectare a gamificarii,
astfel incat sa tina cont de obiective, specificul activitatilor derulate,
specificul jucatorilor, nivelul de implicare, durata s.a. . In acest sens,
poate exista si reversul medaliei, iar o implementare facuta "dupa ureche",
cum a fost cazul unor aplicatii e-Learning dezvoltate, fara a fi respectate
principiile fundamentale ale gamificarii, au dus la rezultate foarte slabe. De
exemplu in domeniul educatiei, la nivel mondial se dezvolta o noua tendinta si
anume m-learning dupa e-learning, utilizandu-se platforme on-line in
gamificarea lectiilor ajutand mult procesul de invatare. Deja gamificarea in
viitorul apropiat v-a acapara mediul universitar pana la nivelul
pre-primar(prescolar), iar programele Google Search si Youtube ofera o multime
de exemple despre cum este utilizata gamificarea de catre "open minds"
pe glob. Intrebarea este: " De ce sa folosim si noi gamificarea?" Raspunsul
este dat de revolutia digitala care plaseaza noua generatie comparativ cu
generatiile anterioare intr-o avalansa de informatii si alternative. Elevii si
studentii sunt afectati mental, nu au rabdare si se concentreaza greu, de aceea
pt a-i motiva si implica s-a creat aceasta strategie placuta si utila numita
gamificare, care nu te obliga, te motiveaza intrinsec, determinand apoi
motivatia extrinseca bazata pe scop si determinism. Te ajuta sa te descurci in
orice context, gamificarea rezulta din notiunea de joc, dar in esenta jocul te
transforma atingandu-si obiectivele/interesele. Programul Erasmus (KA1) a
finantat si dezvoltat cursuri "Game - based-learning and
gamification" prezentand tutoriale adecvate pentru a putea fi introduse in
scoli, jocuri pe variante de raspuns scurt, se ofera feed-back-ul si cei timizi
au curaj sa se joace pentru ca nu se cunoaste cine a raspuns in cazul
raspunsurilor gresite. Dezbaterile se axeaza pe continut, nu pe persoanele
implicate, se pot crea coturi de profesori si conturi de elevi/studenti,
instalarea acestor aplicatii QR Code Reader pe telefoane sunt platforme online
de conectare frontala, anonima a raspunsurilor si intrebarilor deschise. Prin
simpla cautare pe google afli ca si la noi in Romania exista tendinte timide de
game-based-learning video online.
Intr-un
articol din business magazin se prezinta integral proiecte de tip gamification
si aplicarea lor, precum si folosirea tehnicilor de gamificare. Putine companii
sunt axate pe aceste tipuri de proiecte, implementarea acestui sistem ajuta foarte
mult la dezvoltarea unei imagini pozitive a companiei respective atat pe piata
muncii cat si in ochii potentialilor angajati. Maniera de testare a
abilitatilor se face in cadrul procesului de recrutare, reusindu-se scurtarea
tipului de selectie a recrutarilor datorate relevantei jocurilor respective in
ceea ce priveste identificarea competentelor necesare.
Gamificarea este cea mai noua metoda de recrutare
din Romania. Incepand cu 2014 a fost implementata o noua strategie de
recrutare, utilizata cu precadere pe piata muncii din America, acest principiu
simplu de functionare l-am preluat si noi, deoarece angajatorul posteaza pe
site-ul companiei un joc, conceput in asa maniera incat specialistii in
recrutare pot contura profilul psihologic al candidatului in functie de realizari,
iar cei interesati de job-ul companiei trebuie doar sa se antreneze in aceasta
competitie creativa si constructiva. Desi companiile americane pierd anual 1,5
mil de dolari, din cauza angajatilor care se joaca in timpul programului, EMEA
RPO Director Ponton considera " gamificarea un proces placut, distractiv
si cu o satisfacere imediata". Introducerea unor astfel de strategii de
recrutare in Romania de catre Compania Ponton - parte Adecco Group poate atrage
un numar mare de candidati, jocurile fiind virale pe canalele de socializare,
ajutand companiile sa-si distribuie informatiile mult mai usor. Daca un
candidat primeste un feed-back negativ, adica este respins, acesta nu se supara
si va ramane cu o atitudine pozitiva privind metoda de selectie placuta cu
ajutorul jocului. Un exemplu de cazuri concrete sunt unele companii IT care
prin anumite jocuri sparg coduri, iar persoanele care doreste angajarea pe
posturile vacante sunt recrutate doar dupa ce gasesc si sparg acele coduri. In
concluzie aceste metode de angajare/recrutare si in general toate metodele
folosite in domenii specifice de invatamant, marketing, testeaza abilitatile
persoanelor interesate, ajutandu-le in procesul de integrare si angajare
socio-profesionala cu riscuri minore de respingere.
Surse bibliografice
- http://www.scoalaintuitext.ro/.
- www.tribunainvatamantului.ro/utilizarea-platformelor-online-in-gamificarea-lectiilor/
- www.businessmagazin.ro
Comentarii
Trimiteți un comentariu