Treceți la conținutul principal

Gamificarea (Gamification)

Gamificarea
Gamificarea este o tehnica care foloseste elementele specifice jocurilor in diferite domenii: educatie, sport, sanatate, marketing, divertisment, etc. Este o caracteristica adaugata aplicatiilor software, programelor, site-urilor web si deverselor activitati, utilizandu-se elemente de tip "joc" si anume: niveluri, misiuni, trofee, puncte, tabela de scor, premii, cu scopul de a motiva si a implica persoanele interesate. Aceste elemente sunt gandite cu mare atentie in faza de proiectare a gamificarii, astfel incat sa tina cont de obiective, specificul activitatilor derulate, specificul jucatorilor, nivelul de implicare, durata s.a. . In acest sens, poate exista si reversul medaliei, iar o implementare facuta "dupa ureche", cum a fost cazul unor aplicatii e-Learning dezvoltate, fara a fi respectate principiile fundamentale ale gamificarii, au dus la rezultate foarte slabe. De exemplu in domeniul educatiei, la nivel mondial se dezvolta o noua tendinta si anume m-learning dupa e-learning, utilizandu-se platforme on-line in gamificarea lectiilor ajutand mult procesul de invatare. Deja gamificarea in viitorul apropiat v-a acapara mediul universitar pana la nivelul pre-primar(prescolar), iar programele Google Search si Youtube ofera o multime de exemple despre cum este utilizata gamificarea de catre "open minds" pe glob. Intrebarea este: " De ce sa folosim si noi gamificarea?" Raspunsul este dat de revolutia digitala care plaseaza noua generatie comparativ cu generatiile anterioare intr-o avalansa de informatii si alternative. Elevii si studentii sunt afectati mental, nu au rabdare si se concentreaza greu, de aceea pt a-i motiva si implica s-a creat aceasta strategie placuta si utila numita gamificare, care nu te obliga, te motiveaza intrinsec, determinand apoi motivatia extrinseca bazata pe scop si determinism. Te ajuta sa te descurci in orice context, gamificarea rezulta din notiunea de joc, dar in esenta jocul te transforma atingandu-si obiectivele/interesele. Programul Erasmus (KA1) a finantat si dezvoltat cursuri "Game - based-learning and gamification" prezentand tutoriale adecvate pentru a putea fi introduse in scoli, jocuri pe variante de raspuns scurt, se ofera feed-back-ul si cei timizi au curaj sa se joace pentru ca nu se cunoaste cine a raspuns in cazul raspunsurilor gresite. Dezbaterile se axeaza pe continut, nu pe persoanele implicate, se pot crea coturi de profesori si conturi de elevi/studenti, instalarea acestor aplicatii QR Code Reader pe telefoane sunt platforme online de conectare frontala, anonima a raspunsurilor si intrebarilor deschise. Prin simpla cautare pe google afli ca si la noi in Romania exista tendinte timide de game-based-learning video online.
         Intr-un articol din business magazin se prezinta integral proiecte de tip gamification si aplicarea lor, precum si folosirea tehnicilor de gamificare. Putine companii sunt axate pe aceste tipuri de proiecte, implementarea acestui sistem ajuta foarte mult la dezvoltarea unei imagini pozitive a companiei respective atat pe piata muncii cat si in ochii potentialilor angajati. Maniera de testare a abilitatilor se face in cadrul procesului de recrutare, reusindu-se scurtarea tipului de selectie a recrutarilor datorate relevantei jocurilor respective in ceea ce priveste identificarea competentelor necesare.

Gamificarea este cea mai noua metoda de recrutare din Romania. Incepand cu 2014 a fost implementata o noua strategie de recrutare, utilizata cu precadere pe piata muncii din America, acest principiu simplu de functionare l-am preluat si noi, deoarece angajatorul posteaza pe site-ul companiei un joc, conceput in asa maniera incat specialistii in recrutare pot contura profilul psihologic al candidatului in functie de realizari, iar cei interesati de job-ul companiei trebuie doar sa se antreneze in aceasta competitie creativa si constructiva. Desi companiile americane pierd anual 1,5 mil de dolari, din cauza angajatilor care se joaca in timpul programului, EMEA RPO Director Ponton considera " gamificarea un proces placut, distractiv si cu o satisfacere imediata". Introducerea unor astfel de strategii de recrutare in Romania de catre Compania Ponton - parte Adecco Group poate atrage un numar mare de candidati, jocurile fiind virale pe canalele de socializare, ajutand companiile sa-si distribuie informatiile mult mai usor. Daca un candidat primeste un feed-back negativ, adica este respins, acesta nu se supara si va ramane cu o atitudine pozitiva privind metoda de selectie placuta cu ajutorul jocului. Un exemplu de cazuri concrete sunt unele companii IT care prin anumite jocuri sparg coduri, iar persoanele care doreste angajarea pe posturile vacante sunt recrutate doar dupa ce gasesc si sparg acele coduri. In concluzie aceste metode de angajare/recrutare si in general toate metodele folosite in domenii specifice de invatamant, marketing, testeaza abilitatile persoanelor interesate, ajutandu-le in procesul de integrare si angajare socio-profesionala cu riscuri minore de respingere. 

Surse bibliografice
  •  http://www.scoalaintuitext.ro/.
  • www.tribunainvatamantului.ro/utilizarea-platformelor-online-in-gamificarea-lectiilor/
  • www.businessmagazin.ro

Comentarii